Saturday, October 8, 2011

Lacul Paltinu - Valea Doftanei

EXCURSIE DE O ZI PE VALEA DOFTANEI

VALEA DOFTANA - LACUL PALTINU

O destinaţie foarte frumoasă pentru weekend este Valea Doftanei.
Comuna Valea Doftanei este amplasată într-o zonă de munte pitorească, cu un mare potențial turistic. Râul Doftana formează niște chei frumoase unde valea se îngustează, iar apele râului formează lacul Paltinu, un lac de acumulare asemuit cu o mare între munți.
   Comuna se află în partea nordică a județului Prahova, între Valea Prahovei şi Valea Teleajenului. relieful muntos al acestei localităţi este mai accentuat către nord, unde este limitrofă cu Brașovul. Acolo, spre obârşia Doftanei, se înalţă masive muntoase ca: Orjogoaia, Radela, Cucioaia, Zănoaga, Baiu Mare, Unghia Mare şi Unghia Mică.

Noi am ales această destinație doar pentru o simplă excursie în zonă, fără a face o drumeție în munți.
ACCES
Am plecat din Bucureşti pe DN1 până la Câmpina, după care, am urmat indicatoarele către Barajul Paltinu. Distanţa dintre Bucureşti şi Valea Doftanei este de 118km şi se parcurge foarte uşor cu maşina, deoarece starea drumului este în mare parte foarte bună.

Prima oprire a fost pe marginea Râului Doftana, afluent al Râului Prahova şi apoi continuăm drumul, care urcă uşor până vedem Barajul Paltinu. Se urcă câteva serpentine şi, odată ajunsi în vârf,  facem o a doua oprire. Din păcate accesul pe baraj este restricţionat.

Barajul Paltinu este situat în Județul Prahova, pe valea Râului Doftana, în aval de confluența acesteia cu valea Păltinoasa, în cheile numite "La Tocile". În secțiunea barajului, valea are un profil caracterizat printr-o asimetrie pronunțată.
Pe malul stâng, se află o terasă cu o lățime de circa 100 m. Roca de bază este formată din gresie cu intercalații de șisturi marnoase și argiloase. Roca de bază este traversată de mai multe falii și un sistem complex de fisuri.

Apoi ne continuăm drumul cu maşina aproximativ un kilometru, unde parcăm, pentru a merge pe o potecă ce coboară până la lac. Nu este marcată cu niciun indicator dar am reuşit destul de uşor să o găsim.
Lacul Paltinu este un lac de acumulare, având un volum de 53,7 km şi este folosit pentru alimentare cu apă, irigații şi energie hidroelectrică.
Lacul este, după părerea mea, unul dintre cele mai frumoase din România. Vara se poate face plajă, dar din câte am vazut scăldatul şi pescuitul sunt interzise.

După această oprire, ne continuăm drumul către Valea Doftanei. Am găsit câteva pensiuni unde se practică agroturismul şi am încercat să mergem catre Valea Neagră, numai că drumul fiind forestier şi foarte prost, am renunţat la jumatatea lui.
În schimb, ne-am întors pe acelaşi drum şi am ales să vedem Atra Doftana, într-o locaţie exclusivistă, chiar pe marginea lacului Paltinu. Este cel mai avangardist design hotel din România şi reprezintă prima unitate turistică inaugurată de către Top Resorts, companie cu capital 100% autohton, specializată în dezvoltarea de proiecte turistice integrate în natură.
Din păcate drumul până la hotel este unul forestier, foarte prost şi nu este loc decât pentru o singură mașină.
Noi ne-am întâlnit cu o căruță care cobora pe acest drum şi trecerea a fost destul de grea. Iată cum arată drumul:

Pe același drum am văzut şi o păstrăvărie, unde am vrut să mergem, dar din păcate era închisă.
Am ajuns la Atra, unde ne-am bucurat de peisaj şi împrejurimi. Este o oază de linişte, perfectă pentru un weekend la munte.

La întoarcere am ales să urmăm un drum diferit, prin Secăria, pe DJ 101S până la Comarnic. În total sunt 14 km de șosea recent asfaltată şi oferă o priveliște încântătoare asupra Văii Doftanei.

octombrie, 2011

Pe acest blog puteți citi informații și despre alte trasee,
clasificate pe masive și pe dificultatea traseului, astfel:
U - Traseu ușor

U Poiana Braşov - Vanga Mică - Cabana Postăvaru

TRASEE ÎN MUNŢII PIATRA CRAIULUI

TRASEE ÎN MUNŢII RARĂU

Criteriile de clasificare ale traseelor turistice montane sunt:
timpul de mers, sezonalitatea, gradul de dificultate și nivelul de echipare al turiștilor.

TIMPUL DE MERS se înscrie în fișa tehnică și pe indicatoare și este exprimat în ore.
Timpul mediu estimat și care apare pe indicatoare este un criteriu orientativ, care depinde exclusiv de persoana care va parcurge traseul, cât și de pregătirea fizică.
Începeți cu trasee mai scurte și testați-vă rezistența în teren.

SEZONALITATEA este criteriul conform căruia traseele se împart în trasee de primăvară sau de toamnă, trasee de vară și trasee de iarnă.
Verificați prognoza meteo înainte de a pleca pe un anumit traseu, deoarece temperatura sau fenomenele meteo pe munte pot fi diferite decât la câmpie.

GRADUL DE DIFICULTATE este criteriul pe baza căruia traseele turistice montane se împart în:

TRASEE CU GRAD MIC DE DIFICULTATE: durata parcurgerii traseului este între 3-6 ore; diferența de nivel între 300-700 m; efort fizic moderat și care nu necesită o pregătire fizică specială.

TRASEE CU GRAD DE DIFICULTATE MEDIE: durata parcurgerii traseului este între 4-8 ore, diferența de nivel între 800-1000 m; efort fizic susținut  pe unele etape ale traseului; necesită o condiție fizică și orientare bune.

TRASEE CU GRAD MARE DE DIFICULTATE: durata traseului este între 5-9 ore, diferența de nivel parcursă este între 800-1500 m; necesită o bună condiție fizică și antrenament înainte de abordarea traseului.

NIVELUL DE ECHIPARE AL TURIŞTILOR este criteriul de bază căruia traseele montane sunt clasificate. Există trasee care nu necesită echipament montan special pentru parcurgerea lui, trasee care necesită echipament de drumeție, cum ar fi niște încălțări destinate drumețiilor montane pe poteci accidentate, grohotișuri, pante alunecoase cu grad de înclinare mediu și trasee care necesită echipament de drumeție special și complex, cum ar fi încălțări speciale pasajelor periculoase, cască, mănuși, coarde etc.